مشاركة مميزة

اسعار جميع انواع الكلاب

السلام عليكم ويارب تكونوا بخير هنتكلم عن اشهر 7 كلاب شهره واسعارهم بتتراوح بين كام لكام ولو معروض عليك كلب اقل من السعر اللى هنقوله ف...

الحيض و طلب الزواج فى الكلاب



هنا و فى هذا الموضوع سأتحدث ليس فقط بشكل علمى بل ايضاً بناءاً على التربية و التجربة الشخصية حتى أوضح لكم الموضوع من كافة الجوانب.

مع العلم : قد تجد بعض الاختلافات لأن الموضوع يحتوى على العديد من الاختلافات باختلاف الهرمونات و الانواع و حتى الأكل و الطقس ...
و لكنى سأعرض لكم معظم تلك الاختلافات حتى نكون ملمين بالموضوع.


اولا:الحيض او الحرارة (البريود) فى الكلاب تكون الانثى فى سن من 6 الى 9 أشهر لتبدأ عندها اول حيضه و ممكن ان تتأخر اول حيضة الى سن 12 شهر


اذا لم يتم التخصيب (التزواج) ستأتى الحيضه الثانية للكلبه بعد 4 الى 5 أشهر من تاريخ اول حيضه ، أما اذا  تم التخصيب و الحمل ستأتى الحيضه الثانيه بعد 6 الى 8 أشهر.



مدة الحيض: يستمر الحيض من 11 الى 15يوم و يمكن ان تستمر فى بعض الكلاب مدة اطول خاصة لو كانت أول حيضة للكلبه فقد تستمر الى شهر ، و تستطيع التزاوج بعد انقطاع دم الحيض (أقرأ موضوع التزواج كامل )











*علامات بداية الحيض
تضخم مهبل (فتحة تناسل) الكلبة عن الطبيعى و ظهور سائل أبيض لزج يتحول الى رمادى فى الايام الاولى ثم الى دم احمر و يبدء ان يصبح اغمق الى انا يصل اللى اللون البنى و ثم ينقطع فى اليوم السابع الى التاسع و قد يصل فى بعض الكلاب الى اليوم ال11 .




لتبدء فترة التنضيف و سميت بهذا الاسم لان الكلبة تبدء فى تنظيف نفسها (تنظيف فتحة التناسل خاصةً) ،بمجرد انتهاء الكلبه من التنظيف و التى فى العادة تكون يوم او يومين من انقطاع الدم يمكنك عرضها على الذكر للتزواج .


*الخلاصة1- من وقت انقطاع الدم يجب ترك الكلبة يوم واحد على الاقل قبل عرضها على الذكر حتى لايصاب احدهما بدم الحيض الفاسد.

2- لا يجب ان يتم تزاوج الكلبه فى اول حيضه بل يجب تفويتها و تخصيب الكلبة فى الحيضه الثانيه او الثالثة و ذلك حفاظا على صحتها و سلامة جراويها و الخطورة اذا تم تخصيبها فى اول حيضه قد تصل الى موت الكلبه او موت جروايها.

3- تضخم مهبل الكلبه (فتحة التناسل) بعد انقطاع الدم دليلل على ان الكلبه جاهزة للتزاوج .

4- يوجد بعد الاختلافات فى الاعراض او الايام بين الانوع المختلفة و الطقس و حتى الاكل لكن كل الكلاب تظهر عليها علامات حتى لو كانت علامه واحدة

لمزيد من التأكد بمكنك زيارة البيطرى


متنساش تشوفنا على اليوتيوب و تتابعنا على الفيس بوك




هناك 33 تعليقًا:

  1. سلام عليكم فدوه اني عندي كلاب انثئ نزاع تيريروعمرها سنه وشهر وكنت حامل ونجبت وبعد ٦ أشهر بدأت بل تزويج بقت ٥ ايام وبعدها ب يومين نزل دم منه شنو الموضوع ماعرف حامل أو تحيض

    ردحذف
    الردود
    1. عزيزي صار معاي نفسك بعد التجاوز بيومين او ثلاثة نزل دم خفيف هل لديك فكرة عليه

      حذف
  2. السلام عليكم اخوك محسن من مصر كنت حابب اسأل لو سمحت كم عدد الايام التى يمكن فيها التزاوج بعد الحيضه الثانيه لان عندى كلبه بيتبول وكنت مسافر وعرفت انها خلصت حيض من 6 ايام وشكرأ للمجهود الممتاز للموقع

    ردحذف
    الردود
    1. كلب تبقا فيه دم ١١ يوم تم ٢ تندف كلب من دم وحدها توم جيب لها كلب دكر سوف يتم زواج

      حذف
  3. من فضلك هل يمكنني عرض كلبتي للتزاوج مع كلب آخر بعد فترة الحيض بمدة طويلة أو يجب أن أنتظر حتى فترة الحيض الثانية

    ردحذف
  4. طيب انا عندى الكلبه بيغيرشعر

    ردحذف
  5. من فضلك .. الكلبه عندي بوكسر أبيض .. لسه ولده من 3 شهور ونص .. ولكن ما يقلقني نزول دم لونه فاتح منها منذ أكثر من خمسة أيام .. هل هذا الدم هو حيض أم غير ذلك .. رجاء إفادتي

    ردحذف
  6. من فضلك كلبتي عندها13شهر جيرمن شبرد ولسه ما حاضت رغم ان شكلها اتغير وحلماتها اتغيرت من شهر

    ردحذف
  7. لو سمحت انا عندي نتايه بيتبول حاضت وهيا عندها 5شهور

    ردحذف
  8. علاج صديد الكلبه بعد الولادة التى يسبب موت الجراوى

    ردحذف
  9. مواعيد حيض الكلبه البيتبول بعد الولاده

    ردحذف
  10. الكلبه عندي حضت مره ومحضتش تاني وبقاله سته شهور من معاد الحضيه الاولي

    ردحذف
  11. انا عندي نتاية الجيرمن داخلة علي حيض ولكن انا مربي الذكر والنتاية مع بعض هل في ذلك مشكلة برجاء الافادة

    ردحذف
  12. انا مش عارف كلبتي حاضت وللا هي ٩ شهور جولدن اعرف ازاي عشان شاكك

    ردحذف
  13. انا كلبتي عندها تلوقتي الحيض بقاله ٣ ايام ومش عرفه ده يتحسب مره اول ولا تانيه لاني من فتره طويله يعني اشهر نزل عليها دم بس كان المده لا تزيد يوم ونص ومتجوزتش ولا مره خون عليها من الموت ولما بتعلب مع كلاب ذكور بيكون عوزين يتجوزها لاكن هي بتتعص عليها وبتثوم فبخاف عليهم وعليها من عض بعض ماذا افعل وماذا اعلم اني دي المره الاول اما الثانيه وابعد خطر الموت منها

    ردحذف
  14. كنت عايز اعرف كل كام يوم الكلبه تحيض

    ردحذف
    الردود
    1. كل 3 شهور اذا لم يتم التزاوج و كل 6 اشهر اذا تم التزاوج و الحمل

      حذف
  15. يا تري ممكن الكلبه تتجوز من اكتر من كلب

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن لكن الشائع ان التخصيب يتم من ذكر واحد

      حذف
  16. ارجو الاهتمام
    1. لو الكلب في هرمون اللبن بيفرز لبن وهي مافيش رضاعه يوقف الدوره .
    وإيه نوع الاعلاج. ؟
    2. الكلب البيتبول عند كام سنه ويوقف الدوره
    3. بعد العلاج ايه العلاج المنشط للدوره

    ردحذف
  17. انا كلبتي ولد من اسبوع اسبوع اعرف هتحيض امته تاني

    ردحذف
    الردود
    1. بعد 6 اشهر من تاريخ اول الحمل (التزاوج)

      حذف
  18. من فضل حضرتك عندى ذكر جولدن بعمر سنتين جبتله انثى سنة ونصف للتزاوج بعد الحيض ولكنها رفضاه وبتهاجمه وبتحاول تعضه وللعلم ان الذكر والانثى يعتبر اول تزاوج ليهم

    ردحذف
  19. السلام عليكم لو سمحت حابب استفسر عن شي مهم انا عندي انثي جيرمن شيبرد ديه الحيضه الثالثه لها زوجتها في اليوم العاشر من الدوره بعد انقطاع الدم
    وبعد مازوجته لمده 3 ايام
    حصلت نزول دم خفيف نقاط واحنا في اليوم ١٦ من الدوره
    لو حد يفيدني لو سمحت

    ردحذف
  20. عندى كلبة بيتبول و دلوقتى فى فترة الحيض .اعرضها على امتا ؟

    ردحذف
  21. السلام عليكم لو سمحت انا عندي كلبه كوكيجن لاقيت عليها دم من حوالي اربع ايام وبعد كده لاقيتها الدم أصبح لونه وردي فخليت كلب يتجوزها وفعلا حصل بصعوبه وجيت علشان أأكد المره الثانيه رفضت جدا انه يقربلها خالص اعمل ايه اشوف كلب تاني يتجوزها ولا اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. مع العلم انها اول جوازه بالنسبالها وهي عمرها ٣ سنين ونصف

      حذف
  22. معلش عاوز اسال علي حاجه وياريت الرد أنا جوز كلبتي بعد التنضيف كان لون الدم فاتح خالص جوزتهاا بعد الجوازه نزلت دم تاني دي معني اي

    ردحذف
  23. انا عندي نتايه بوكسر هي حايضه الحيضه التانيه بقالها ١٠ ايام ولسه في دم اجوزها ولي لا

    ردحذف