مشاركة مميزة

اسعار جميع انواع الكلاب

السلام عليكم ويارب تكونوا بخير هنتكلم عن اشهر 7 كلاب شهره واسعارهم بتتراوح بين كام لكام ولو معروض عليك كلب اقل من السعر اللى هنقوله ف...

مقارنة بين البيتبول والدوبرمان


النهارده هنتكلم عن مقارنة بين البيتبول والدوبرمان من حيث (المناعه ضد الامراض,والقوة ,والصفات الجسديه والالوان , والصفات المزاجيه والشراسه والقدره على الحراسه,التربيه فى المنزل , وسهولة التنظيف والقدره على التدريب , والعمر والتوالد)1- الصحه والمناعه :- البيتبول 5 من 5  اكثر كلب صحى ممكن تقابله لا يعانى من اى امراض مزمنه , اما الدوبرمان 4 من 5 مناعته جيده جدا لكن لديه بعض المشاكل المزمنه مثل تضخم عضلة القلب والتى تعد خطيره جدا ومرض التواء العمود الفقرى واللى ممكن يأثر على النخاع الشوكى والتى بدورها ممكن تؤدى الى شلل , الشعر صحى جدا فى الكلبين 5 من 5 مش بيوقعوا شعر خالص .

2- القوه البيتبول 5 من 5 الدوبرمان 4 من 5 , قوة العض البيتبول اقوى من الدوبر مان وده بيرجع لحجم جمجمته الكبيره , النشاط  5 من 5 فى كلب الدوبرمان وبردو 5 من 5 فى كلب البيتبول , درجة حماس الدوبرمان للعب اعلى من البيتبول , الكلبين بيتميزوا بدرجة تحمل مجهود عاليه جدا وهما من اقوى الكلاب من حيث تحمل المجهود .

3- الصفات الجسديه : الدوبرمان جسم رياضى ممشوق صدر عريض جدا وخصر (وسط) رفيع جدا وده بيميزه عن معظم الكلاب بالسرعه العاليه ( صدر عريض يعنى رئه كبيره و وسط ممشوق يعنى مرونه وسرعه اعلى ), اما البيتبول جسم عضلى قوى مجسم صدر عريض و وسط عريض و مع التمرين بتتقسم العضلات و وتديله شكل جمالى قوى ومخيف .

4- القدره على التدريب الدوبرمان  5 من 5 والبيتبول  3 من 5 فى سرعة استقبال الاوامر ,الشراسعه الدوبرمان 4 من 5 والبيتبول 5 من 5 , الحراسه الدوبرمان 5 من 5 وبيحتل المركز التانى على مستوى كلاب الحراسه , البيتبول خارج العشره الاوائل فى الحراسه ويرجع السبب انه مش بينبح و يدخل يهاجم وبيتعامل بدون نباح وده طبعا ضد فكرة الحراسه الا لو بتحرس مكان انت مش موجود فيه لأن الحراسه هدفها اولا ردع المعتدين عن طريق النباح ثم الهجوم اذا لم يرجع المعتدى وده طبعا الجزء الخاص بحراسة الكلاب للمنشأت والمنازل ,اما الحراسه الشخصيه فى الكلاب فالبيتبول  5 من 5 والدوبرمان  4 من 5 وبيرجع تميز البيتبول فى الحراسه الشخصيه لسرعة هجومه ,التدريبات البدنيه 5 من 5 فى الكلبين لقدرتهم على تحمل الاعمال الشاقه .


5- الصفات المزاجيه :- النباح البيتبول 2 من 5 مش بينبح  , الدوبرمان 4 من 5 بينبح كتير , الشجاعه البيتبول 5 من 5 الدوبرمان 4 من 5 , حب اللعب البيتبول 3 من 5 والدوبرمان 4 من 5 .


6- التربيه فى المنزل :- البيتبول 3 من 5 لأنه بيحب الاطفال بس درجة شراسته عاليه ولازم يكون تحت نظرك ويكزن مدرب كويس , الدوبرمان 3 من 5 لأن حجمه كبير ودرجة شراسته عاليه .

7- سهولة التنظيف 5 من 5 فى الكلبين سهل جدا ومفيش لعاب والشعر قوى ومش بيحتاج تسريح كتير مره واحدة فى الاسبوع كافيه .

8- العمر والتوالد :- البيتبول من 10 الى 15 عام والتوالد من 10الى 16 جرو , الدوبرمان من 9 الى 13 عام والتوالد من 7 الى  16 جرو 


يارب اكون قدرت افيدكم ولمزيد من المعلومات اشترك فى قناتنا على اليوتيوب وتابعنا على الفيس بوك  


هناك تعليق واحد:

  1. اذا هجنا من الدورمان والبتبول ممكن الجراوي من التهجين تكون افضل من ناحيت الصحة

    ردحذف