مشاركة مميزة

اسعار جميع انواع الكلاب

السلام عليكم ويارب تكونوا بخير هنتكلم عن اشهر 7 كلاب شهره واسعارهم بتتراوح بين كام لكام ولو معروض عليك كلب اقل من السعر اللى هنقوله ف...

مقارنه بين الجيرمن شيبرد والروت وايلر



النهارده هنتكلم عن مقارنه بين الجيرمن شيبرد والروت وايلر من حيث (المناعه ضد الامراض,والقوة ,والصفات الجسديه والالوان , والصفات المزاجيه والشراسه والقدره على الحراسه,التربيه فى المنزل , وسهولة التنظيف والقدره على التدريب , والعمر والتوالد)

1- الصحه :- الجيرمن 4 من 5 والروت وايلر 2 من 5 , الجيرمن شعره بيتساقط بكثره وكذلك الروت وايلر تساقط شعره كثير جدا , المناعه فى الجيرمن شيبرد متوسطه معندوش امراض مزمنه ومش بيتعرض لأمراض كثيره غير بس مرض خشونة المفاصل لما بيكون حجم الكلب كبير او بيتقدم فى السن , اما الروت وايلر فهو ضعيف المناعه معرض لامراض كثيره جدا وبيحتاج رعايه طبيه كبيره جدا .

2- القوه :- كلب الجيرمن شيبرد 4 من 5 والروت وايلر 5 من 5  بالنسبه لقوة العض الروت وايلر  فيحتل بها المركز الرابع على جميع الكلاب الاليفه وحتى الكلاب البريه اما عضة كلاب الجيرمن شيبرد فيحتل بها المركز السابع فى عالم الكلاب , النشاط فى الكلبين 4 من 5  بيتميز الكلبين بنشاط عالى بالفطره لكن لو تعود الكلبين على الكسل وعدم الحركه بيكونوا كسولين جدا .


3 - الصفات الجسديه :- الجيرمن جسمه رياضى قوى متوسط المرونه سريع الحركه, اما كلب الروت وايلر يمتلك جسم عضلى ضعيف المرونه متوسط السرعه , والالوان بالنسبه لكلاب الجيرمن فهى اسود فى نحاسىى او اسود خالص او ابيض خالص او احمر خالص  , اما الروت وايلر لونه اسود فى نحاسى .


4 - القدره على التدريب :- الذكاء فى الجيرمن 5 من 5 والروت وايلر  4 من 5 , الشجاعه الجيرمن شيبرد 3 من 5 والروت وايلر 4من 5 , حب اللعب الجيرمن 5 من 5 الروت وايلر 4 من 5 .

5- القدره على الحراسه :( تعتمد على السرعه والنباح والقوه البدنيه ) الجيرمن 4 من 5 يحتل المركز السابع و الروت وايلر 5 من 5 ويحتل المركز الثالث على مستوى الكلاب .


6 - التربيه فى المنزل :- الجيرمن شيبرد 4 من 5 لأنه بيوقع شعر كتير وحجمه كبير نسبيا , اما الروت وايلر 2 من  5  لان درجة شراسته عاليه بالاضافه انه بيوقع شعر كتير .


7 - سهولة التنظيف :- الاستحمام 4 من 5 فى الكلبين (سهل ) , اللعاب الجيرمن  1 من 5 ( مفيش لعاب ) اما الروت 3 من 5 (لعاب بسيط ) , تسريح الشعر يحتاج الكلبين عنايه بالشعر على الاقل مرتين فى الاسبوع علشان يكون صحى ومايعملش .


8 - أستقبال الاوامر:- الجيرمن 5 من 5 سهل جدا والروت  4 من 5 ذكى لكنه عنيد .
9- العمر والتوالد :- الجيرمن شيبرد يعيش من 9 الى 13 عام ومتوسط  15 جرو اما الروت وايلر يعيش من 8 الى 12 ومتوسط 12 جرو .


ومتنساش تشوف الفيديو و اشترك فى قناتنا على اليوتيوب والفيس بوك لمزيد من المواضيع

ليست هناك تعليقات